s
Dňa 05.03.2014 sme poskytli rozhovor lokálnym žilinským novinám Žilinec, publikovaný v dvoch častiach. Predmetné články boli okrem tlačeného vydania publikované aj na webe (1/2).
Nájsť v dnešnej unáhlenej dobe niekoho, na koho sa môžete skutočne spoľahnúť, niekoho, kto bude verne stáť po vašom boku a vnesie vám do života pokoj a poriadok, nie je vôbec jednoduché. A to nielen v súkromí, ale aj v obchode a v oblastiach ekonómie a účtovníctva.
O tom, prečo je dôležité mať v poriadku účtovnú, daňovú a personálno-mzdovú agendu, a ako to dosiahnuť, sme sa rozprávali s dlhoročným odborníkom v oblasti servisných a konzultačných služieb pre podnikanie Martinom Surovým, riaditeľom firmy BENETIP services, s.r.o.
Prečo by mal vôbec podnikateľ venovať náležitú pozornosť výberu dodávateľa pre účtovníctvo, personalistiku a mzdy? Veď každá v podstate robí to isté, akurát ceny sa líšia…
Z tohto názoru podnikateľa pravdepodobne vylieči prvá kontrola. Bohužiaľ, každým rokom pribúda nová byrokracia a kontrolné inštitúcie postupne pritvrdzujú, čo sa prejavuje aj na výške pokút. Spomeniem napr. zvýšené sankcie v zákone o nelegálnom zamestnávaní alebo inštitút kontrolného výkazu DPH. Preto je lepšie zveriť sa odborníkom s náležitou kapacitou. Navyše, každá firma, najmä stredná a väčšia, má svoje špecifické podmienky, dané aj odvetvím, v ktorom pôsobí. Preto neodporúčam odovzdať sa do rúk neoverenej účtovnej firme, ktorá vás môže použiť ako učebný materiál.
Ako si má teda podnikateľ vybrať toho najlepšieho partnera v oblasti účtovných služieb? Aké aspekty by mali rozhodovať?
V prvom rade je dôležité overiť si serióznosť firmy. Koľko rokov pôsobí v danej oblasti, aké má za sebou výsledky a s kým spolupracovala. Nie je na škodu preštudovať si na internete, či firma nie je evidovaná ako dlžník. Dobré je, pozrieť si najmä oficiálne registre (finančná správa, sociálna poisťovňa, atď.).
Ako spoznám, že firma alebo človek, ktorých som si vybral, je skutočne odborníkom?
V tomto prípade sa dá spoliehať najmä na referencie. Ak má medzi klientmi stredné alebo väčšie firmy, je pravdepodobné, že to nie sú začiatočníci a disponujú aj potrebným technickým, materiálnym a aj personálnym zabezpečením. Ďalším vodítkom je portfólio služieb – či okrem štandardizovaného účtovného a mzdového servisu vedia robiť aj špecifické veci, ako je napr. poradenstvo alebo rekonštrukcie účtovníctiev. Pre klienta je výhodné, ak má všetko pod jednou strechou. Veľmi dôležité sú tiež garancie. Seriózna firma za svoje chyby ručí a v prípade, že zákazník jej pochybením dostane pokutu, firma ju klientovi preplatí.
Nie je potom lepšie, ak si firma zabezpečí účtovný a mzdový servis interne?
Celá oblasť účtovníctva, miezd, či personalistiky je veľmi náročná. Napríklad, len oblasť miezd je regulovaná približne 50 zákonmi a všeobecne záväznými predpismi. Tieto zákony sú nesmierne zložité a stále sa menia, takže je lepšie zveriť sa špecializovaným profesionálom. Bežnou situáciou na Slovensku je, že oblasť účtovnej a mzdovej agendy má na pleciach jeden zamestnanec. To je vyslovene zlý nápad. Čo ak ochorie? Dá výpoveď? S kým sa poradí v prípade problému? Z uvedených dôvodov je pre menšie, stredné a čiastočne aj väčšie spoločnosti výhodné uvažovať o outsourcingu. Ako príklad uvediem Nemecko, v ktorom prakticky všetky firmy do 50 zamestnancov využívajú služby externých účtovných firiem.
Pôvodný článok na: http://novinyzilinec.sk/zaujalo-nas/ako-najst-dlhodobeho-partnera/